maandag 6 februari 2017

Mijn Vrolijkste Vriend ✝

Ben enorm verdrietig.
Kreeg vanmiddag het bericht dat mijn Vrolijkste Vriend zomaar is overleden.
Acute ziekenhuisopname, binnen 24 uur weg. Iedereen in verbijstering achterlatend.
51. Van jongs af vegetariër, geen drugs, geen drank, altijd sporten.
Bert Stroo, doopnaam Sybert.

In mijn top tien van mensen waar je je leven lang mee wilt doen, ook al zie je elkaar jaren niet.
We leerden elkaar kennen in 1990, de momenten in mijn herinnering duikelen over elkaar heen. Op Splash, op feesten, in Egypte, in New York, hij speelde op tv mijn broer in Zo Broer, zo Broer een variant op Zo vader, zo zoon en velen tuinden er in. En we schreven samen liedjes. Wonderlijke.
Hij leverde de teksten voor Beeldje bij m'n bed van Koning Jan, Het lied van de Koekoeksklok op Meisjes en Mijn liefste schilderij, over het huilende zigeunerbroertje op Een Zee van Tranen.
En het geestige 88 toetsen en een glimmende gitaar, ooit op cd gezet door Mieke Stemerdink.
Bert was een puike vertaler, ook ondertitelaar van vele films en tv-series, en vaste kracht bij Donald Duck. Wij verhuisden naar Ossendrecht, hij en zijn vriend Andy naar Berlijn, maar we bleven altijd wel mailen en smoelenboeken.
In december verhuisde Bert terug naar Amsterdam.
Ik had gepland hem in Maart op te zoeken met een fijn plan om iets te maken.
Mooi niet dus.

  Bert in de jaren 90.



4 opmerkingen:

  1. Mijn lieve multigetalenteerde neef. Wij zijn inderdaad verbijsterd. Dankjewel voor deze mooie woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel bizar. Zoals Bert hier op de foto staat, zo kende ik hem. We zaten op dezelfde school. In zijn geweldig mooie en uiterst sierlijke handschrift heeft hij in mijn zelfgemaakte vriendenboek geschreven. En een mooi oog had hij erbij getekend. Allebei gek op David Bowie. Ik vroeg me altijd al af hoe het met hem zou gaan, als ik zijn naam zag staan aan het einde van een film. Sprak ik vandaag met mijn nieuwe collega en zie ik dezelfde achternaam. Is het zijn zus! En zij vertelde dat hij er niet meer is. Zo verdrietig, ik heb lieve herinneringen aan hem. Rust Zacht lieve Bert <3

    BeantwoordenVerwijderen