woensdag 28 december 2016

2016, een echt Rotjaar...

'Wat een #Rotjaar,' lees ik overal over 2016. 
Ik zet het nog eens op een rijtje:

CHEZ BROOD
In januari vindt tijdens een spetterend repetitieproces het rockspektakel over Herman Brood  langzaam vorm. De première begin februari oogst vooral fijne reacties en lovende recensies. Alleen al om de verbijsterende personificaties van de drie vrienden Brood, Chabot en Deelder door Stefan Rokebrand, Owen Schumacher en Tibor Lukacs. De 'strakke band' onder leiding van Jan Rot(i) wordt overal speciaal genoemd. De daaropvolgende maanden is alleen al het frequente bezoek van de Brood-familie een groot compliment. En wat dacht je van 9 nominaties voor de Musical Awards... (uitslag 12 januari).


'STEL DAT HET ZOU KUNNEN...'
In maart wordt Jans inzending 'Stel dat het zou kunnen...' genomineerd voor de Annie MG Schmidt-prijs. Het clipje doet het goed op YouTube...


Op zondagmiddag 10 april komt een droom ook werkelijk uit...



#NIEUWE CD
Terwijl in juni nog een week De La Mar wordt bijgeboekt, neem ik met de jongens van de Chez Brood Band een nieuw album op, met vooral eigen liedjes die soms al decennialang op de plank liggen. We hebben ze tijdens de soundcheck ingestudeerd en slingeren ze in hoog tempo op de band.
Als digitaal vakantieplaatje komt 'Zomersingle uit', een bewerking van een vergeten Streetbeatsliedje uit 1979, Single in Summer. Malik Besseghir maakt opnieuw het clipje...



15 JAAR GETROUWD
Op 11 juli staat Jan met de vier Rotjes op het podium van de Hitklup in Paradiso, een zelfgebakken kinderkoor voor Grocer Jack (Excerpt from a Teenage Opera).
Twee dagen later zijn Jan en Daan 15 jaar getrouwd. Een mooi moment om de jarenlang opgespaarde Rotpolonaises uit familiefilmpjes eens aan elkaar te plakken op een lied van de nieuwe cd, bewerking van een eigen live-nummer uit 1982. De titel 'I can't believe that you are gone' krijgt een tegenovergestelde strekking. Het refrein:
'Ik wil alleen nog maar met jou en voor de rest laat seks me koud
De parenclub voor monogamen, wij samen, al zoveel jaar getrouwd
Genade, genade, zo word je samen oud...'




VERHUIS
Al twee jaar wonen de Rotjes op een etage in Antwerpen, om de hoek van school, terwijl de fijne Burgemeesterswoning in Ossendrecht te koop staat. Als er zich een prachtig oud huurhuis in Antwerpen aandient, wordt Ossendrecht verhuurd binnen de leegstandswet, en zijn wij definitief over met alle spullen. Nu acht minuten met de bakfiets van school.
In het nieuwe huis meteen een rolletje in het derde clipje van #Stopdetijd zoals het album inmiddels gaat heten. Met Ik ben pas 17, een lied uit 'Jong &Veelbelovend', over mijn Jaren 70, waarvan de tournee het najaar wordt hervat.




BOEK + PLAAT
  

In september verschijnt de cd #stopdetijd, een maand later ook een bundel met (bijna) alle teksten en vertalingen uit (bijna) veertig jaar door mij of anderen uitgebracht.
In de Volkskrant verschijnt een van de mooiste recensies die ik ooit kreeg, alleen de kop al...





















VREEMDE KOSTGANGERS
Tijdens de zeer succesvolle tournee 'Vreemde Kostgangers' van Boudewijn de Groot, Henny Vrienten en George Kooymans spelen ze ook Paulus Potterlaan, waarvoor Boudewijn de muziek schreef. Ik zie ze in Carré, drie van die iconen met jouw liedje, dat raakt.













KONINKLIJK
Diezelfde avond zing ik bij Pauw een vegatekst op Old Mac Donalds als lijstduwer van de Partij voor de Dieren, en zit diezelfde week tijdens het hoofdgerecht naast Koningin Maxima aan tafel bij de 'uitblinkerslunch' op Paleis Noordeinde. Kan zelfs bij Koning Willem Alexander even mijn Wilhelmus-hertaling kwijt.




OP NAAR 2017

Op stapel staan een project met *** waarover later meer, vanaf april An + Jan Vakantiealbum en na de zomer een nieuwe theatersolo over mijn Jaren 80.
En vast voor de agenda: zondag 3 december 2017 (en dus niet 10, zoals eerder vermeld) vieren we mijn 60e verjaardag in Carré met wederom Grote Vrienden die mijn teksten zingen.
Het thema wordt Jaren 60. Frank Sinatra deed My Way in 1968 dus mogen we deze dan ook spelen,
de afsluiter van #stopdetijd, die ik inzong terwijl de camera liep, met de geruststellende gedachte dat Sinatra nog twintig jaar te leven had na opname.
Dank aan fans, volgers en andere geïnteresseerden. Iedereen de beste wensen natuurlijk. En dat 2017 maar weer een echt Rotjaar moge worden!*


*En ja, over 2016 als rotjaar qua aanslagen, onvriendelijkheid, geliefde doden en blaaskaken aan de macht weer een ander keertje. Maar er gebeurden ook goeie dingen, en niet alleen voor mij :-)

1 opmerking: