woensdag 26 oktober 2016

#STOPDETIJD




Herfst 1967 stond ik als negenjarig jochie op het strand van Zandvoort en besloot: ik word later zanger. Die avond schreef ik mijn eerste liedje.
Dat is 49 jaar geleden en daarmee gaat nu mijn 'Jubeljaar' in. Volgens de oude traditie een jaar waarin je bouwgrond rust krijgt – uwen akker zult gij niet bezaaien en uwen wijngaard niet besnijden" Leviticus 25:3-4 – en waarin je leeft van de opbrengst van vorige seizoenen. 
Nou, daar ga ik me niet aan houden, maar het is wel een mooi moment om stil te staan bij die oogst. Vorige maand verscheen een cd met een aantal liedjes die nodig moesten worden opgenomen. Nu is er onder dezelfde titel de bundel met bijna alle popteksten en her/vertalingen. 


       

Hij begint met het minialbum van de Streetbeats uit mei '79 en eindigt 300 pagina's later met mijn versie van My way, slotlied van de nieuwe cd. Daartussen staat alles wat door mij of anderen is uitgebracht, met hoesjes en kleine verhaaltjes  – van An + Jan, Anneke Grönloh en Rob de Nijs tot DWDD-band, Boudewijn de Groot of Jan Keizer. Maar ook liedteksten uit Hair en Tommy bijvoorbeeld. 
En heel veel Jan Rot natuurlijk, tot 1990 in het Engels. 

Het titelregister komt nog op de site, maar dat gaat over de 600 en dat is meer dan Bob Dylan, geloof ik. En dan tellen we de klassieke teksten niet eens mee. :-)
Toen ie van de drukker werd thuisbezorgd, was ik er even beduusd van.
Ik heb altijd het gevoel dat 'mijn tijd nog moet komen' - je kent dat wel, 'later als ik groot ben.'
Niet voor niets zing ik op de gelijknamige cd: 'Ik ben pas 17'.
Maar het voelt ook goed om te denken: nou, als het morgen ophoudt... is dit mooi vastgelegd!





Je kan boek en/of cd via mijn site bestellen, maar ook gewoon in de boekhandel of via bol en zo. (binnen 24 uur in huis :-)
Adviesprijs 19,95. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten