Nee, ik meng me niet opnieuw in de discussie over Zwarte
Piet.
Maar bij deze een deel uit mijn Column in Nieuwe Revu van
maart 1993, ruim twintig jaar geleden dus, waarin ik voortborduur op een voorstel van Beatrijs Ritsema in het
NRC Handelsblad om bij het sinterklaasfeest Zwarte Piet te vervangen door
KLEURENPIET.
Ik vond en vind dat een geweldig idee, want de knechtjes van
Sinterklaas mogen best onnozel zijn en kinderlijk praten, maar als we ze nu
allemaal een kleurtje geven, rood, wit, groen, geel, zwart, bruin en paars, dan
is
A. het verband tussen zwart & dom & ondergeschikt verdwenen
B. ziet dat er feestelijker uit
C. ondergaat het Sinterklaasfeest een restyling, wat het
goed kan gebruiken in de concurrentiestrijd met de kerstman.
Het is een beetje raar, nadenken over Sinterklaas in maart,
maar alleen zo zijn we ruim op tijd Kleurenpiet reeds dit jaar op grote schaal
te introduceren. Nogmaals voor alle duidelijkheid: Kleurenpiet is niet mijn idee
en u zult mij dan ook over acht maanden niet aantreffen in De 5 Uur show, bij
Tineke, of in Rondom 10 om alles nog eens uit te leggen ter meerdere roem en
glorie van mezelf. Ik vraag alleen iedereen die dit stukje leest de strekking
door te geven want het is bedoeld als oproep en we hebben nog amper negen
maanden:
Het woord Kleurenpiet beoogt in de eerste plaats
naamsbekendheid, dus laat mensen in de media 'kleurenpiet' tot item
bombarderen. Laat iemand van de Anne Frank-stichting bedrijven benaderen, opdat
grote concerns als Bijenkorf, Wehkamp, Vroom & Dreesmann, Blokker, Albert
Heyn en speelgoedfabrikanten in hun opdrachten aan reclamebureaus eisen dat in
decemberfolders en TV-spotjes Zwarte Piet wordt vervangen door Kleurenpiet.
Benneton vervaardigt natuurlijk speciaal voor Nederland een advertentie met
Pieten in alle kleuren van de regenboog.
Bij deze ook alvast een oproep aan alle televisiemakers in
Nederland om in de diverse decembershows hun traditionele Sinten te doen
vergezellen van frisse kleurenpieten. Laat ook de comedys & soapen die hun
5 december-aflevering ver van te voren opnemen er op toezien dat een met
schoensmeer zwartgeverfde Piet tenminste vergezeld gaat van een paar companen
in andere kleuren.
Firma's in etalagemateriaal zorgen voor Pietjes in alle
tinten, chocolade-pietjes krijgen nieuwe wikkels en uitgevers van Klaasboekjes
laten voor de komende drukken de illustraties opnieuw inkleuren en passen de
traditionele versjes aan. "Zo zwart als roet", wordt "zo rood
als bloed" of iets met 'gekleurde snoet' of 'z'n groene toet', enfin, het
poëtische gehalte van klaasrijmpjes verdraagt elke denkbare oplossing.
Meer suggesties? Verhuurders van Sinterklaaskleding
verrassen bestellers van baretten, pofbroek, pepernoten, roe en zak, met een
gratis doosje diverse huidskleurverven. Henk Westbroek en Henk Temming slaan
voor het goede doel voor een keer weer de handen ineen en bewerken hun oude
Sinterklaashit tot 'Kleurenpiet, wie kent hem niet', wat wordt uitgevoerd op
een 5 december gala-avond van de gezamenlijke omroepen: 'Sinterklaas bekent
kleur' (vooruit, gepresenteerd door Gerda Havertong met een vignet van Opland.)
Binnen een jaar is Nederland aan het fenomeen gewend en kunnen we de discussie
verleggen naar de wenselijkheid, omwille van M/V gelijkheid, tot introductie
van de Kerstvrouw. ('Sinterclara' is niet haalbaar.)
Mooie column, het schijnt dat gekleurde Pieten zijn bedreigd en bestuurders daarna te bang waren om er mee door te gaan. Het wordt tijd voor mensen met lef die wel durven te veranderen.
BeantwoordenVerwijderenik weet niet voor welke kant ik moet kiezen want de zwarte piet is altijd al zwart geweest dus waarom zou je het veranderen maar aan de andere kant, de zwarte mensen worden als snel beschouwd als zwarte piet (discriminerend dus)
BeantwoordenVerwijderen