woensdag 2 juni 2010

Peter Pears 100e geboortedag (Zomerreis)

Peter Pears was een Britse tenor, door wiens platen ik Schumann en Schubert heb leren kennen.
In dit filmpje zingt hij 'Das wandern' uit Schuberts "Die Schöne Müllerin", begeleid door zijn vaste partner - zowel in werk als privé - de al even Engelse componist Benjamin Britten.
(Voor wie hier niet van houdt, blog gaat onder het filmpje verder.)


In 2003 hertaalde ik Das Wandern als "Wie Wandelt" voor mijn cd Alle 13 Schubert. En omdat Schubert verslavend is, volgde al snel de hele cyclus, waarbij ik het verhaal van de ongelukkig verliefde molenaarsknecht omwerkte tot het relaas van een zanger van nu, die op een Schubert-bedevaart min of meer hetzelfde beleeft.
Op het lijf geschreven van de prachtige tenor Marcel Beekman, tevens de verteller bij onze Mattheuspassie, verscheen het onder de nieuwe titel "Zomerreis" bij Deutsche Grammophon met aan de piano Ernst Munneke.
Ik beschouw het zelf als een van mijn meest geslaagde projecten, en voor geïnteresseerden, er ligt nog een voorraadje in de Rotshop, voor 14,50 ex porto.
Hier een opname van lied 10, Tranenregen, bij VPRO's Vrije Geluiden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten