woensdag 9 juni 2010

IK HEB GEKOZEN

De vorige kamerverkiezingen stemde ik eenmalig op PvdD. Ik ben niet zo voor one issue-partijen, maar het geluid van Marianne Thieme moest gehoord worden.
Ze hebben het goed gedaan.
Een paar maanden geleden was ik van plan terug te gaan naar Groen Links, waar ik als oud PSP'er het meest thuishoor. Ik heb zelfs een bedragje gegireerd voor hun verkiezingscampagne, waarna ik meteen geconfronteerd werd met eerst een tirade tegen thuisblijfmoeders, vervolgens een lulverhaal over auteursrechten, wat zelfs mij - die qua vertalingen vaak voor niks werkt en veel weggeeft - de nekharen overeind deed staan, waarna nog eens een idioot voorstel de AOW om te buigen van ouderdomsvoorziening tot arbeidsbonus. Groen Rechts. Proefballonnetjes die het nooit halen, maar toch.
Wel maakte Femke Halsema een goede beurt door mijn Verkiezingslied te retweeten, opgenomen als oproep voor een verdraagzaam Nederland.

En opeens meldde Job Cohen zich. "Geef Job de job!" riepen wij meteen. En toen ik werd gevraagd op de aftrap van de Pvda-campagne mijn lied te brengen, was ik zo blij dat ik een flinke korting op de optreedprijs gaf voor een gezinsfoto met de toekomstige Vader des Vaderlands, onder het motto wij zijn vóór en staan achter Cohen.

Cohens aanvankelijk wat nerveuze tv-presentatie joeg mij niet weg, ik ging alleen maar meer van Job Cohen houden. En niet alleen voor het binnenland leek me dit de best mogelijke premier, maar vooral ook voor het buitenland. Uitgelegd in een liedje:

Dat het in debatten alleen over geld ging, deed mij vooral de laatste week weer trekken naar Femke, die er af en toe nog eens klimaat en ontwikkelingssamenwerking inbracht, maar vooral weer naar de PvdD die met hun hulpprogramma voor dieren, ook de sleutel naar de oplossing van de wereldhonger en terugbrenging van de aardeverhitting in huis hebben.
Maar terwijl de kids deze keuze toejuichten, vond mijn kleine mevrouw het onzin: Politiek gaat over grote lijnen, grote partijen en een man als Cohen krijg je niet gauw meer. Juist nu.

Fijn dat een vrouw het laatste zetje gaf, nu ik voor het eerst sinds ik me kan heugen op een man stem. Hier het licht bewogen bewijs dat ik niet links lul en rechts de zakken vul...


Benieuwd wat mijn medelanders doen! Iedereen succes met de partij van zijn of haar keuze!

3 opmerkingen:

  1. Kom zelf ook net terug van het stembureau, en heb na heeeeel lang nadenken dan toch ook voor Cohen gekozen, in tegenstelling tot de dierbaren om mij heen. En nu lees ik jouw stukje hier, en verdomd ik word er gewoon beetje blij van.
    Zou dus zeggen, bedankt hoor!

    Hartelijke groet,
    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi stuk Jan! Prachtige foto om in jullie familiealbum te stoppen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. na jouw joob cowen lied, dat mij niet meer losliet (zelfs nu zit het nog af en toe in mijn hoofd)de stemwijzer gedaan en mezelf verbaasd met een pvda advies. nog even bijna plichtmatig gezweefd (nooit stemde ik anders dan gl) maar ook ik kleurde met zoonlief het cohen hokje rood vanmiddag. met goed gevoel, moet ik zeggen. jouw verhaal bevestigd dat nog eens :)

    BeantwoordenVerwijderen