zaterdag 5 juni 2010

DE BEATLES OP KLOMPEN

"Bloedhekel aan de Beatles," bekende ik ooit in Nieuwe Revu, en dat is columnistentaal, zou je denken, want zoiets kan je als muzikant niet menen. Het zal wel overtrokken zijn, ja.
Je roept iets en dat blijft dan hangen, ook bij jezelf.

Vorige zomer met veel plezier door Liverpool gestruind, Beatle-plekjes opgezocht, Beatlemuseum bekeken en eindeloos onderweg het blauwe en rode album gedraaid, waarbij vooral zoon Rover alles fonetisch meezong.
Tijdens die vakantie heb ik 14 vertalingen opgezet voor het komend seizoen An + Jan Beatles vs Stones. (klik hier voor de speellijst). De afgelopen weken heb ik die uit de la gehaald, gecorrigeerd en afgemaakt. Vervolmaakt wou ik bijna zeggen, maar die liedjes waren al volmaakt en ze worden er in het Nederlands heus niet beter op.
Maar er gebeurt wel iets vreemd door die vertalingen. Ik heb geprobeerd ze zo dicht mogelijk bij het origineel te houden, zowel in klank en ritme als qua sfeer. En misschien juist daardoor klinken ze behoorlijk autonoom. De kapper, de brandweerman en de verpleegster uit Penny Lane zijn overgeplaatst naar de Jordaan, en het lijkt of ze daar altijd gewoond hebben. Lucy in the Sky with Diamonds, is nu Lucy is een Ster uit Duizend en het blijft zowel een verhaal over LSD als over Lucy in de Stijl van Julian. Een stukje Gele Duikmasjien staat onderop.
Gisteren zijn de demo's op de bus gegaan naar mijn companen, zojuist heb ik het zelf nog even gedraaid, mijn stem over die van Paul & John. De Beatles op Klompen.
Mooi, denk je dan, nu vast een paar leuke aankondigingen, dingetjes voor de show. Eerste gedachte: zoek even op over dat optreden van de Beatles in de veilinghal in Blokker. Daar zitten vast een paar goeie grappen in. Eerste wat ik zie staan is de datum: 5 juni 1964. Vandaag 46 jaar geleden.
Als daar geen zegen op rust!



1 opmerking: