maandag 16 mei 2011

Tussen De Grooten der Aarde



Tussen alle Mahler-geweld deze week ook nog naar De Goudse Schouwburg geweest voor een van de laatste voorstellingen van "Waar Gebeurd" door Boudewijn en Marcel de Groot.
"Ik zou Bouwe wel weer eens alleen willen zien, zonder band," zei ik een tijdje geleden tegen Daan, maar Vader & Zoon zo op een podium was een nog beter idee.
Twee mannen op krukjes met gitaren en mooie liedjes, en als enig visueel hulpmiddel (schitterend) licht.

"We hebben ook nog een nieuw nummer," begon de toegift, "met een tekst van Jan Rot."
Waarop "Ik Speel Gitaar" klonk.
Dat blijft een topervaring, om een jeugdheld jouw woorden te horen zingen op zijn muziek.
En dan zat ik nog naast George Kooymans ook!
(als jochie van tien hing mijn muur vol met de Golden Earring(s)


Ook oom George zal de strekking van 'Ik speel gitaar' wel kennen. Hier de tekst...

IK SPEEL GITAAR

Het is dag en alle mensen werken

Behalve ik, ik speel gitaar

Het is dag en alle mensen werken

Behalve ik, ik speel gitaar

Morgen is het zaterdag dan zullen ze niet bellen

Morgen is het zaterdag dan zijn ze goddank dicht

Op een dag dan sta ik op en zal het ze vertellen

Nu blijf ik liever spelen tot aan het schemerlicht


Het is nacht en alle mensen slapen

Behalve ik, ik speel gitaar

Het is nacht en alle mensen slapen

Behalve ik, ik speel gitaar

Morgen is het zaterdag dan zullen ze niet bellen

Morgen is het zaterdag dan zijn ze goddank dicht

Op een dag dan sta ik op en zal het ze vertellen

Maar laat me nu maar spelen tot aan het ochtendlicht

Zacht speel ik akkoorden die ik nooit zo heb gebruikt

Zacht zing ik woorden die ik nooit zo heb gebruikt

Woorden en akkoorden die ik nooit zo heb gebruikt


Morgen is er weer een dag, een dag om uit te stellen

Morgen is er weer een dag, ik ben nog lang niet klaar

Maar op een dag dan sta ik op en zal het ze vertellen

En tot die tijd… speel ik gitaar


1 opmerking: