maandag 6 juni 2011

ROTNAMEN



"Van harte!!!!!!!! En wat een gewéldige naam: Maantje Piet!!" mailde Bart Chabot op de aankondiging van onze jongste dochter, en hij was een van de zeer velen.
Maantje. Hoe kom je erop. We zochten iets met een verkleinwoord - Haasje, Mensje, Grietje - en Maantje bleek zo'n woord wat iedereen kent, maar niet als naam.
Ja, Moon, Luna, of Maan als afkorting van Manuela.
Maar Maantje, nee.
Die Piet als tweede naam maakt het wat ons betreft helemaal af, en met verbaasde grijns nemen we via Google-alert kennis van forums, waar deelnemers nog nooit zoiets belachelijks hebben gehoord met reacties als - "bezopen", "die ouwders wille gewoon aandagt trekke " en "Lijk me echt vrezelijk voor zo'n mijsje as je zo heet"...
Enfin, geheel volgens Rot-traditie, want dochter Elvis, en zonen Rover en Wolf maakten ook wat los.
Wie nog een mooie naam zoekt, suggereer ik Top - ik ken hem alleen van de schrijfster Top Naeff. Wij konden hem niet gebruiken, want Top Rot klinkt goed, maar in het paspoort wordt dat Rot, Top en zeg dat maar 's hardop.
En van Top naar Tip: staan naam en geslacht vast, laat iets voor de uitgerekende tijd al de geboortekaartjes drukken, voorzie envelop van adres en postzegels, en zet alleen op de dag zelf met een stempel de juiste datum erin en gooi ze meteen op de bus. Dan heeft iedereen de kaart de volgende dag al. Opwinding verzekerd.

Maantje is geboren op 31 mei, tevens geboortedag voor Bert Haanstra, Clint Eastwood en Rainer Werner Fassbinder, dus het beroep filmregisseur staat voor Maantje in de sterren.
Maar ze mag ook wel altijd baby blijven, want zoals wij in huis al zingen:

"Maantje Piet, Maantje Piet
Een betere baby is er niet
Maantje Piet, Maantje Piet
Dat weet je zodra je d'r ziet!"

18 opmerkingen:

  1. Heerlijk man, ik vind het een geweldige maan... uhhh, naam! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben een Maantje in de familie, maar dat is ook een afkorting, van Romane :)
    Ik vind 'm prachtig, een waardige opvolger van die van haar broers en zus!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maantje is leuk! En is Piet nog een familienaam of ook gewoon leuk?
    Naam past heel goed bij de andere, leuke, namen

    Dan hebben wij maar saaie namen voor onze kinderen bedacht, zeker als ik die van jullie kinderen lees. Wel hebben we er over nagedacht dat het niet heel veel voorkomende namen zijn; het lijkt me niet zo leuk om met nog 3 kinderen met de zelfde naam in de klas te zitten..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klopt Sigrid, Piet is ook de naam van mijn vader, haar Grote Opa die ze van verhalen, foto's en filmpjes zal moeten leren kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Welnu, ik vind het zeker geen rare of zelfs bezopen naam. Met zo'n naam weet je ten minste zeker wie je voor je hebt. Probeer dat maar eens met de tigste Sanne (mensen die hun kind SAnne noemen, díe moeten de van dale er eens op na slaan!) Nee hoor, prima naam :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het oprecht een prachtnaam, Maantje Piet. En poe, ben ik blij dat ik altijd ben blijven roepen 'Ik heet Sanneke, niet Sanne!'(beter een lelie dan een lul).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Commentaar komt er altijd.
    Dan kun je maar beter doen wat je zelf wilt.

    (Ondertussen heeft Maantje Piet maar mooi een unieke en prachtige naam. )

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Sanneke: 'beter een lelie dan een lul' mag wat mij betreft zo op een tegeltje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi dat Maantje vernoemd is naar je vader. Alleen zo jammer dat hij het niet meer mee kan maken :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Idd, commentaar heb je altijd, dus....Doen wat in je hart zit.
    Ik hou van namen die passen bij het kind/ het gezin. En Maantje past mooier dan mooi bij jullie.

    Enneh...ik begrijp dat mijn dochter Fiene niet genoemd wordt in jouw rijtje van geboren op 31 mei, maar zij werd dsu 31 mei 10 hele jaren en zal over een jaar of 8 vast genoemd worden in jouw rijtje als nieuwste musical ster ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij hadden zelf als namen Casper en Ivo. Nou je had ze moeten horen in de jaren 70.(Casper werd kapster.....) Nu hebben we een Kleindochter die Ysé heet ...heum ligt de baby op de IC?
    en wat te denken van onze kleinzoon Ole uitgesproken als Olé of zoals onze lieve kleindochter heet Tove?
    Wat de mensen er van maken gelukkig zitten ze op de Vrijeschool daar zijn ze wel gewend aan namen. En de rest ach weten die veel....... Een naam kiest een kind kijk maar eens naar je kinderen naam hoort echt bij het kind.Groeten van een trotse oma......Leentje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Allereerst van harte van harte van harte met jullie mooie dochter! En ik vind
    Maantje Piet een prachtige naam! Vraag me af waarom niemand valt over het zo brave Maartje en Maantje hemel en aarde laat schudden. Lang leve de vernieuwing vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk vind ik je liedjes - altijd een glimlach rond mijn mond! En 31 mei, uiteraard een hele mooie datum - en ook nog eens de de laatste dag van de meteorologische lente! En Maantje Piet is gewoon een fantastische naam.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Maantje Piet is prachtig. Haar naam is lief, net zoals het liedje wat je voor haar zingt. Veel geluk met elkaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. DL (4) zei: heb je het telefoonnummer van de ouders van Maantje. Wil je zeggen dat ze haar Maantje moeten noemen, want Maantje Piet moet ik om lachen. (en inmiddels heten alle baby's, poppen en gevonden liefebeesjes Maantje)
    Lieve naam!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ach, als ze groter wordt, verander je het "baby" in peuter, kleuter, schoolkind, puber, of welk ander twee-lettergrepig woord om het versje weer kloppend te maken.
    Geniet van je grote gezin!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo familie Rot..,ik ben Sharon, moeder van een dochter Elvis..10 en een half jaar oud, We lezen dat jullie dochter ook Elvis heet. Goeie namen voor jullie kids, top!! Wij hebben nog een (oudste kind) zoon en hij heet Harley. Iets gebruikelijker dan Elvis voor de dametjes, Nou..groeten van mijn Elvis voor jullie Elvis!

    BeantwoordenVerwijderen