dinsdag 29 maart 2011

VIJF JAAR MATTHEUSPASSIE




Vijf jaar geleden verscheen mijn hertaling van de Mattheuspassie als dubbelcd, en stond in het paasweekeind van 2006 op nr 1 in de Mega Album Charts, boven Prince en Bløf.
"Dat neem niemand je ooit meer af," belde de platenbaas van Universal, die ervoor had gezorgd dat de cd op het prestigieuze Deutsche Grammophon Geselschaft was uitgekomen.
En inderdaad, nog steeds hangt de gouden award - "als dank voor uw bijdrage aan het succes van Johann Sebastian Bach"- prominent in mijn kantoor.

Ook de bladmuziek, uitgegeven bij Nijgh & Van Ditmar haalde een tweede druk, en mijn Dagboek Mattheus - waarin ik het hele vertaalproces had beschreven, niet alleen de technische kant, maar juist ook de persoonlijke - leverde zo'n tsunami bestellingen op in mijn eigen winkeltje, dat ik elke dag uren bezig was met alles op de post te doen.
De grootse 'wereldpremière' in de Anton Philips-zaal in Den Haag met de uitvoerenden van de cd - het Residentie-orkest olv Jos Vermunt, het Residentie Bachkoor en topsolisten als Marcel Beekman, Marc Pantus, Pieter Hendriks, Francine van der Heijden en Tania Kross - haalde ruim het NOS-jounaal


"En zo kan de Mattheus weer jaren mee," besloot Philip Freriks zijn verslag, en zo voelt het ook.
Voor geïnteresseerden is in de Rotshop nog alles op voorraad:


2CD met tekstboek 15,- Dagboek (220 pg) 13,50 Bladmuziek 20,- (tijdelijk zwart omslag)
Porto 2,- per bestelling. Klik hier voor de Rotshop...


1 opmerking: