vrijdag 4 september 2015

SOLIDARITEIT!!!





Een single van 2 minuut 15, wanneer tref je dat nog...
En dat met zo'n lap tekst.
Tussen de zeven eigen liedjes voor 'Jong & Veelbelovend' was hij maar net door de selectie gekomen,
maar in de studio voelde je bij de eerste keer doorspelen dat het wat bijzonders werd.

En toen ik dinsdag de mix kreeg, meteen maar besloten er een (download)-single van te maken.
als voorproefje op de cd, die de 24e uitkomt. Het fotoclipje sprak voor zich...

De tekst was deze lente in één bevlogen adem geschreven toen ik op zoek naar Jaren 70- herinneringen tussen ouwe foto's dit plaatje vond van mij als actief PSP-lid,
posters plakkend voor de verkiezingen van mei '77.

Klik hier voor de download op  i-tunes!



SOLIDARITEIT

Hoe lang is het geleden dat ik toekomst zag in vrede
Wij met hart en ziel beleden: solidariteit
Het maakt me haast verlegen, dat woord klinkt zo belegen
Maar solidariteit was de kern van onze strijd

Ik heb het Maagdenhuis bezet, beklom de barricaden
En ik hing ‘Ontwapenend’ als poster voor mijn raam
Daar danste tussen koeien een frontaal ontklede dame
Politieke Seks Partij werd een geuzennaam

Ik stopte de neutronenbom met stickers en een spandoek
‘Liever Russen in mijn keuken dan raketten in de tuin’
We zongen ‘No pasaran’, en ‘Voorwaarts’ niet vergeten
En sloegen met de krakersclub de Vondelstraat in puin

Ik was een Dolle Mina, hoorde bij de Rooie Flikkers
Ik viel niet in de doelgroep, maar: solidariteit
Behoud Amelisweerd en het trekpad van de kikkers
Alles leek zo duidelijk en eerlijk in die tijd

‘Ik ben van na de oorlog, en dat wou ik graag zo houden’
Scandeerden honderdduizenden op het Malieveld
Maar dat hele Malieveld lijkt nu maliekolder
Ergens op zolder ligt vast nog wel zo’n speld

Toch leeft er diep van binnen nog iets van die rooie rakker
En ga ik zo die weg weer op, al zijn we ‘m nu kwijt
De internationale, kameraden, ja, word wakker!
En voel ik weer iets branden: solidariteit
Het is niet weg te branden: solidariteit
Het kapitaal aan banden: solidariteit
Help de arme landen: solidariteit
Weg met rang en standen: solidariteit
Graaien is een schande: solidariteit
Dus neem het heft in handen: solidariteit
De terugkeer is op handen: solidariteit        
Ontwapend tot de tanden: solidariteit


Geen opmerkingen:

Een reactie posten